Mad før 4 og 6 måneder

8. juni 2009

Alder:
3 mdr.

Mad før 4 og 6 måneder

Hej Helen

Er det fuldkommen forbudt at give en pige på 3 ½ md. grød eller vælling?

Vi har en datter, som får Nutramigen (pga. hendes far havde astma og farveallergi nogle år da han var barn).

Vi er begyndt at opleve, at hun skubber flasken væk selvom hun er sulten og hun bliver ekstremt utilfreds, hvis vi bliver ved med at forsøge, det er ikke ved hvert måltid men det sker oftere og oftere synes jeg. Jeg synes ikke rigtig hun tager den mængde mad til sig som hun skal, jeg vil skyde på hun over et døgn spiser ca. 650 ml og hun vejer ca. 5,5 kg. Hun er også igen begyndt at vågne om natten og skal have mad, ikke fordi hun spiser synderligt ca. 50-60 ml. ( hun ...

Annonce

... begyndte ellers at sove 6-8 timer i træk for lidt over 1 md. siden)

Hun er begyndt at putte vores fingre i munden og tygge godt til ( hendes far fik første tand ved 4 mdr.) og er meget interesseret i vores mad og hun har da også fået lov at sutte på en banan, som hun faktisk var meget begejstret for, selvom jeg jo godt ved det ikke er smart.

Vi får sundhedsplejerske d. 1/7 (når hun er lidt over 4 md.) men de holder helst på, at vi venter til hun er 6 md. pga. risikoen for allergi, med at give hende andet end Nutramigen.
Skal man virkelig vente til de er præcis 4 md? og vil du også mene at vi helst skal skubbe andet mad til hun bliver 6 mdr.?

Mange hilsner

Ayas mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Babyslynge

En babyslynge er et klæde, som man på forskellig vis binder omkring sig. Oftes er der et spænde eller en ring i den ene ende. Når Slyngen bindes fremkommer en lomme, hvori baby ligger eller sidder.

Slyngens fordel er at den yder støtte til hele babys krop og hoved, både når dit barn ligger og sidder. Der er mulighed for at variere bærestilling, hvilket er godt, hvis barnet bæres ofte eller længere tid af gangen.

I en babyslynge kan du normalt bære din baby længe...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Hvor blev jeg glad for, at du også mener, at min moderlige intuition har noget på sig. At få at vide at ens intuition kan være ok, giver selvtillid. Giver troen på, at man godt kan finde ud af at være mor...

TAK, Lene